7 Rahsia Kejayaan dalam Perniagaan

Semua orang tahu bahawa 9 daripada 10 punca rezeki adalah datangnya daripada perniagaan. Malah setiap orang yang berniaga tentunya mahukan kejayaan..betul tak? Tapi ramai daripada mereka ni hanya hangat – hangat tahi ayam je. Mula berniaga, nak jadi itulah..nak jadi inilah.. Lepas tu nak tolong mak ayah dikampung, nak tolong orang susah, nak majukan diri sendiri dan meninggatkan taraf hidup. Tapi akhirnya………..sendiri jawab (amboi..laser pula entry kali ni) Ok kebetulan tadi saya ada terbaca tentang 7 amanat Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary kepada usahawan muslim di laman web Peniaga Melayu. So saya ringkaskan dan jadikan 7 Rahsia Kejayaan Dalam Perniagaan. 7 Rahsia Kejayaan Dalam Perniagaan

 

#1 – Fokus Sebelum Pelbagaikan Perniagaan Beliau nasihatkan agar para usahawan fokus kepada satu perniagaan terlebih dahulu sehingga stabil dan menguntungkan sebelum mempelbagaikan perniagaan. Beliau mempelbagaikan perniagaan setelah perniagaan pertama beliau telah stabil dan menguntungkan. “Perniagaan pertama perlu kukuh sebelum anda mempelbagaikan perniagaan supaya jika perniagaan yang baru kita ceburi tidak maju, maka kita boleh kembali kepada perniagaan pertama yang kita usahakan” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary “Saya sendiri kalau apa-apa terjadi terhadap perniagaan saya sekarang, saya akan balik buat perniagaan yang mula-mula saya usahakan dulu. Perniagaan pertama saya masih beroperasi, lori dan kedai masih ada lagi di Kedah” tambah beliau dengan nada cukup rendah diri.

#2 – Kejayaan Perlukan Masa Beliau juga nasihatkan agar usahawan muda jangan cepat nak berjaya. Setiap usaha sememangnya perlu melalui fasa kesusahan, cabaran dan sebagainya. Beliau mengambil contoh diri beliau sendiri yang bermula dari bawah dengan membantu ayahnya menjual lembu dan kerbau di kampung sebelum mencapai tahap sekarang. “Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan menemui jalan senang” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary Biasanya apabila memperolehi kejayaan yang singkat, mudah jugalah untuk perniagaan yang kita usahakan itu jatuh. “Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan menemui jalan senang” jelas beliau ringkas.

#3 – Jangan Putus Asa Ini adalah frasa yang kerap keluar dari mulut beliau. Beliau menjelaskan setiap perniagaan sama ada kecil ataupun besar akan mempunyai masalah, cabaran dan karenah yang tersendiri. Oleh itu, para usahawan tidak boleh mudah berputus asa dan tunduk dengan masalah. “Saya ni tiada apa-apa, tiada apa yang istimewa tentang diri saya. Tetapi apa yang membezakan saya ialah bagaimana saya menghadapi setiap cabaran dan masalah di dalam perniagaan” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary “Saya ni tiada apa-apa, tiada apa yang istimewa tentang diri saya. Tetapi apa yang membezakan saya ialah bagaimana saya menghadapi setiap cabaran dan masalah di dalam perniagaan” jelas beliau sekali lagi dengan nada rendah diri. Beliau ada berkongsi susah payah mengenai perniagaan pertama yang beliau usahakan bersama rakan kongsi bukan bumiputera. Bagaimana rakan kongsi tersebut menekan beliau sehingga terpaksa menggadaikan dua lot tanah milik keluarga untuk dijadikan modal tambahan bagi mengekalkan penguasaan share majoriti di dalam syarikat Bukhary Rice Sdn. Bhd. “Kalau apa-apa terjadi terhadap perniagaan saya masa tu, maka kami sekeluarga boleh kehilangan tempat tinggal” jelas beliau.

#4 – Jangan Sekadar Mengharap Dibantu Beliau sering mengingatkan bahawa beliau hanyalah orang biasa yang diberi peluang oleh kerajaan. Apabila diberi peluang, beliau akan berusaha bersungguh-sungguh terhadap peluang tersebut. Oleh itu, beliau berpesan kepada semua usahawan agar bukan sekadar berharap untuk dibantu tetapi bersedia dari segi fizikal dan mental untuk dibantu. Ramai orang Melayu apabila kerajaan anugerahkan projek, mereka lebih cenderung untuk berikan projek tersebut kepada syarikat lain untuk usahakan kerana mengejar keuntungan jangka masa pendek. Majoriti syarikat Melayu akan memberikan projek kepada syarikat bukan bumiputera untuk mengusahakannya sebagai sub-company. “Tak mengapa biar saya usaha sendiri untuk beli lori tambahan bila dah untung nanti” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary “Saya diberikan 3 permit lori untuk membawa beras dan saya apply loan MARA untuk membeli lori. MARA berikan saya cukup-cukup RM110,000 untuk belikan sebuah lori. Ada usahawan Cina datang nak beli atau sewa dua lagi permit saya, tetapi saya tak bagi. Tak mengapa biar saya usaha sendiri untuk beli lori tambahan bila dah untung nanti” kata beliau.

#5 – Yakin Dengan Diri Sendiri Beliau juga mengharapkan agar para usahawan yakin dengan diri sendiri dan apa yang sedang diusahakan. Ramai usahawan bumiputera tidak boleh berjaya bukan kerana idea mereka tidak bagus, tetapi kerana tidak yakin dengan diri mereka. “Allah kata kalau nak kenal Dia maka kena kenal diri sendiri dulu. Yakin dengan diri sendiri adalah salah satu tanda orang itu kenal dirinya sendiri. Insyallah bila yakin Allah akan permudahkan urusan kita” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary “Allah kata kalau nak kenal Dia maka kena kenal diri sendiri dulu. Yakin dengan diri sendiri adalah salah satu tanda orang itu kenal dirinya sendiri. Insyallah bila yakin Allah akan permudahkan urusan kita” jelas beliau.

#6 – Berniaga Bukan Untuk Diri Sendiri Beliau terkenal sebagai seorang usahawan yang banyak memberi kembali kepada masyarakat. Malah beliau mempunyai lebih kurang 260,000 pekerja yang berkait secara langsung ataupun tidak dengan semua syarikat milik beliau. 80% diperuntukkan untuk golongan bumiputera. Apa yang lebih menarik, beliau tidak menjual perniagaan beliau kerana memikirkan nasib golongan yang bergantung kepada syarikat beliau untuk mendapatkan sumber rezeki. “Jika saya jual satu lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber pendapatan” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary “Kedai dan lori-lori untuk perniagaan pertama saya masih lagi ada di Kedah. Perniagaan itu masih berjalan seperti biasa. Setiap lori akan ada tiga orang pemandu, jika saya jual satu lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber pendapatan” jelas beliau.

#7 – Usahawan Islam Ada Akhirat Beliau juga berpesan bahawa setiap usahawan Islam tidak sama dengan usahawan bukan Islam. Usahawan Islam berniaga untuk mendapat manafaat di dunia akhirat tetapi usahawan bukan Islam berniaga untuk dunia sahaja. “Kita sebagai usahawan Islam kalau berjaya syukur dan kalau tak berjaya pun kita syukur. Paling penting kita terus berusaha” Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary “Jadi jangan risau kalau kita tengok kenapa bangsa lain yang bukan Islam lebih berjaya di dalam perniagaan kerana Allah dah janjikan dunia buat mereka. Kita sebagai usahawan Islam kalau berjaya syukur dan kalau tak berjaya pun kita syukur. Paling penting kita terus berusaha” jelas beliau mengingatkan semua hadirin.

You may also like...

57 Responses

  1. Like says:

    Like!! I blog quite often and I genuinely thank you for your information. The article has truly peaked my interest.

  2. I went over this site and I think you have a lot of good information, saved to fav 🙂

  3. ValeriyMub says:

    Полчаса познавал содержимое сети интернет, неожиданно к своему восторгу обнаружил восхитительный веб-сайт. Вот посмотрите: СПРАВКА О КОНТАКТАХ (ОБ ОТСУТСТВИИ КОНТАКТОВ С ИНФЕКЦИОННЫМИ БОЛЬНЫМИ) . Для моих близких этот сайт оказался очень важным. Всех благ!

  4. obamacare enrollment 2018 obamacare enrollment 2019 obamacare enrollment 2018 [url=https://obamacare2019.us.com]obamacare[/url]

  5. affordable home insurance home insurance quote aaa home insurance [url=https://homeinsurance.us.com]home insurance rates[/url]

  6. personal loan bad credit personal loans bad credit personal loan bad credit [url=https://bestpersonalloans.us.org]bad credit installment loan[/url]

  7. rerPlota says:

    [url=http://pay2daymyloans.com/#]pay2daymyloans.com[/url]

  8. healthcare insurance plans healthcare insurance healthcare insurance plans [url=https://healthcareinsurance.us.com]healthcare[/url]

  9. car insurances car insurances buy car insurance [url=https://carinsurances.us.com]cheap car insurance in texas[/url]

  10. I all the time used to read piece of writing in news papers but now as I am a user of internet so from now I am using net for articles or reviews, thanks to web.

  11. minecraft says:

    whoah this blog is excellent i really like reading your posts.
    Stay up the great work! You realize, lots of people are looking round for this
    info, you could help them greatly.

  12. Cami says:

    Heck of a job there, it abutlsoely helps me out.

  13. minecraft says:

    Today, I went to the beach front with my children.
    I found a sea shell and gave it to my 4 year
    old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put
    the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is totally
    off topic but I had to tell someone!

  14. minecraft says:

    Wonderful post! We are linking to this great content
    on our site. Keep up the great writing.

  15. minecraft says:

    I think this is among the most vital information for me.
    And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The site style is wonderful, the articles is really great :
    D. Good job, cheers

  16. minecraft says:

    Hi, I do believe your web site might be having web browser compatibility
    problems. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer,
    it has some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick
    heads up! Besides that, fantastic blog!

  17. minecraft says:

    I’m truly enjoying the design and layout of your site.

    It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a
    developer to create your theme? Exceptional work!

  18. Perfectly composed articles , thankyou for information. 🙂

  19. If some one wishes to be updated with most up-to-date technologies after that he must be pay a visit this web site and
    be up to date daily.

  20. Remarkable issues here. I am very satisfied to look your post.
    Thank you so much and I am having a look forward to touch you.
    Will you please drop me a mail?

  21. It is not my first time to go to see this web site, i am browsing this web site dailly
    and take nice data from here daily.

  22. Robertdoche says:

    online aspirin cardio

    9504 online 100 mg 30

    9504 we recommend online aus usa

    9504

  23. Robertdoche says:

    cost of online 20 mg tabs

    9504 achat france online

    9504 online instrucciones de us

    9504

  24. Robertdoche says:

    online aspirin cardio

    9504 online pharmacie tunisi

    9504 safe online purchase

    9504

  25. Magnificent beat ! I would like to apprentice whilst you amend your site,
    how could i subscribe for a weblog site? The account helped me a
    acceptable deal. I have been a little bit familiar of this your
    broadcast offered vibrant transparent idea

  26. hello there and thank you for your information – I have certainly picked up something
    new from right here. I did however expertise several technical
    issues using this site, as I experienced to reload the website lots of times
    previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK?
    Not that I am complaining, but slow loading instances times will
    sometimes affect your placement in google and could damage your quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Well I’m adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective exciting content.
    Make sure you update this again very soon.

  27. Great web site. Plenty of useful information here.

    I’m sending it to some buddies ans also sharing in delicious.
    And of course, thank you for your effort!

  28. Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form?

    I’m using the same blog platform as yours and I’m having
    difficulty finding one? Thanks a lot!

  29. Coconut Oil says:

    Nice blog here! Also your site loads up fast!

    What host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
    I wish my site loaded up as fast as yours lol

  30. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty
    penny? I’m not very web smart so I’m not 100% sure.
    Any tips or advice would be greatly appreciated. Thanks

  31. Leonidadoche says:

    onlineos online en espana

    370d online overnight online

    370d

  32. Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
    I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I’ll definitely comeback.

  33. Appreciating the commitment you put into your blog and in depth
    information you provide. It’s good to come
    across a blog every once in a while that isn’t the same out of date rehashed material.
    Fantastic read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  34. quest bars says:

    WOW just what I was searching for. Came here by searching for quest
    bars

  35. Hey! I know this is kind of off-topic but I needed to ask.
    Does operating a well-established website like yours take
    a lot of work? I’m brand new to writing a blog however I
    do write in my journal daily. I’d like to start a blog
    so I will be able to share my experience and feelings online.
    Please let me know if you have any recommendations or tips for new aspiring bloggers.
    Thankyou!

  36. Hi to every one, as I am genuinely keen of reading this website’s post to be updated on a regular basis.
    It includes fastidious material.

  37. Sling TV says:

    Thanks designed for sharing such a pleasant opinion, piece of writing is good, thats why i have read it entirely

  38. Sling TV says:

    An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who has
    been doing a little research on this. And he actually bought
    me lunch due to the fact that I found it for
    him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!!
    But yeah, thanx for spending the time to discuss this issue here on your site.

  39. Gen says:

    [url=https://drawing-portal.com/glava-redaktirovanie-ob-ektov-v-autocade/sopryazhenie-fillet-v-autocade.html]Как в Автокад сделать, построить сопряжение[/url] угла, указать радиус сопряжения и многое другое на [url=https://drawing-portal.com/glava-redaktirovanie-ob-ektov-v-autocade/sopryazhenie-fillet-v-autocade.html]на сайте[/url].

  1. 1st November 2018

    Google

    Very couple of websites that come about to be comprehensive below, from our point of view are undoubtedly properly worth checking out.

  2. 9th November 2018

    fashion

    […]below you will uncover the link to some web sites that we assume you should visit[…]

  3. 10th November 2018

    jimmy choo

    […]the time to study or go to the material or internet sites we have linked to below the[…]

  4. 10th November 2018

    Used Mainframes by Anritsu at used-line

    […]below you’ll obtain the link to some sites that we consider you must visit[…]

  5. 10th November 2018

    dolce and gabbana

    […]check beneath, are some absolutely unrelated sites to ours, nonetheless, they are most trustworthy sources that we use[…]

  6. 10th November 2018

    60108

    […]one of our visitors not long ago suggested the following website[…]

  7. 11th November 2018

    beast tv

    […]always a massive fan of linking to bloggers that I like but really don’t get lots of link like from[…]

  8. 12th November 2018

    la voyance

    […]the time to read or take a look at the content material or web pages we have linked to beneath the[…]

  9. 12th November 2018

    double shock driver dr807

    […]that may be the end of this write-up. Right here you will locate some web-sites that we think you’ll value, just click the links over[…]

  10. 12th November 2018

    11 inches whopper dong

    […]Every the moment inside a though we pick out blogs that we study. Listed beneath are the latest web pages that we decide on […]

  11. 13th November 2018

    Tubidy Mp3

    […]check below, are some entirely unrelated web-sites to ours, however, they may be most trustworthy sources that we use[…]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *